Privat poliskår

Jag började spela rollspel när jag var liten, runt tio år gammal. Det var en helt ny värld som öppnades upp – ett fantasifullt tidsfördriv som fortfarande är närvarande (om än mer sporadiskt än tidigare). Ganska snart kom jag in på ett rollspel som heter Shadowrun. Det är en underbar värld att spela i, men inte alls ett samhälle jag skulle vilja leva i. Grundprincipen är cyberpunk – länder finns kvar, men de har inte särskilt mycket att säga till om. Istället är det gigantiska företag som kontor över hela världen som styr. De är de som har pengar och de är långt mycket mäktigare än vad länderna är. Vad företagen vill är det som gäller.

I Shadowrunvärlden så finns det knappt några poliskårer kvar längre heller, istället är polisen privatiserad. De flesta städer (ibland hela länder) skriver kontrakt med företag (ofta dotterbolag till att av de där gigantiska företagen) som sen får sköta polisuppgifterna för en stad (eller ett helt land). Det betyder att polisen främsta uppgift inte längre är att skydda sin befolkning utan att se till att företaget de jobbar åt går med vinst. Privat poliskår. Om det verkar som en dyster värld att leva i så har jag lyckats. För det verkar den helt klart vara. Utöver det jag har skrivit hittills så är ju övervakningen i den världen av sällan skådat slag. Man är i stort sätt alltid online och i stort sätt allt loggas – om man inte har mycket pengar för då kan man anonymisera sig. Men den stora massan har företagen stenkoll på.

Mycket av mitt engagemang i piratpartiet kommer av att jag har sett den här världen och även om vi idag inte är i närheten av nåt liknande så kan jag redan nu (och har sen hösten 2005) se de små, små stegen vi hela tiden tar mot en värld som liknar den i Shadowrun. Det kommer nya övervakningslagar mest hela tiden och nu så har lagrådet gett sitt godkännande till en lag som kommer innebära ett första steg mot en privatiserad poliskår. Och det är förjävligt!

Vi ska inte ha privata poliser som ränner omkring och som dessutom har mer befogenheter än vad polisen idag har. Jupp, inte nog med att upphovsrättsmaffian själva ska få jaga ”skurkar” utan de så få göra det på sätt som polisen idag inte får. Var finns logiken i det? Varför ska privata poliser få göra mer än vår vanliga poliskår? Är det för att fildelare är samhällets avskum eller vad? Kan nån förklara det för mig?

Och sen kan jag inte hjälpa att i mitt stilla sinne undra över vad som hände med uttalandet ”Vi ska inte jaga en hel ungdomsgeneration”… eller… näh. Jag behöver inte undra. För Reinfeldt valde att låta oss tro att meningen var slut där, men se det var den inte. Egentligen ska det stå ”Vi ska inte jaga en hel ungdomsgeneration, det låter vi storföretagen göra istället.” Titta så bra det blev.

Den senaste veckan har det synts en del i gammelmedia att Ung Pirat på nolltid har seglat upp som det tredje största ungdomsförbundet. Vårt ungdomsförbund ökar, medan de andra partiernas över lag tappar medlemmar. Och man hör politiker gnälla över att ungdomar inte är intresserade av politik. Skitsnack! Komplett jävla skitsnack!

Ungdomar bryr sig, men uppenbarligen så har de fel åsikter och åsikter om fel saker och som tack för det så kommer de nu jagas på (vad som lär bli) miljonbelopp. Varför är det så svårt att lyssna på våra unga för? De förtjänar fan så mycket mer respekt än vad upphovsrättsmaffian gör.

Den dagen IPRED 1 röstas igenom i Sverige så kommer jag att skämmas över att jag är svensk…

Pingat på Intressant.
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

Detta inlägg publicerades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Privat poliskår

  1. Pingback: Nu stoppar vi antipiratlagen! « Christian Engström (pp)

  2. Pingback: opassande » Blog Archive » Nu har politikerna chans att lyssna

  3. West skriver:

    Det är intressant att du nämner Shadowrun (som jag förvisso aldrig spelade, men jag känner till det). Jag har själv reflekterat mer än en gång över att den arketypiska cyberpunk-dystopin har kommit närmare med sjumilasteg bara det senaste året. Och jag som kommer ihåg när jag läste Gibsons Virtual Light i början på nittiotalet och tänkte ”äh, sådär illa kommer det aldrig att bli ställt med världen”… hrm. Det är ju för fasen värre redan.

  4. PiratJanne skriver:

    Kul att du känner till spelet i alla fall. 🙂

    Visst är det läskigt när sånt man som yngre avskrev som vild fantasi håller på att bli verkligt?

  5. Pingback: Några problem med antipiratlagen « PiratJanne

  6. Pingback: Rick Falkvinge (pp) » Efter FRA kommer IPRED1: dags att agera

  7. Pingback: yo mstuff! » Blog Archive » nästa skräplag på ingång

  8. Pingback: Fattar inte politikerna vad de sysslar med? « PiratJanne

  9. The Jopp skriver:

    Kan inte göra annat än att hålla med. Det som jag blir mest skrämd av är att inga politiker lär av historien eller kan ett jävla jota om rättsäkerhet och vilka befogenheter våra faktiska poliser har – sen går de och tänker ge privata företag MER rättigheter. Vi kanske ska skapa en Inbrottslag som låter privata företag utreda villainbrott kanske…

  10. Pingback: Jag tror Bloggbävning 2 är här nu | Kulturbloggen

  11. PiratJanne skriver:

    Näh, jag vet. Det är samma här… Oooh! Det är ju en tanke. 😀

  12. Pingback: Rick Falkvinge (pp) » Antipiratlagen IPRED1: Polisen ska vara polis

  13. Pingback: Fildelning och framtidens musikbransch at andra sidan

  14. Pingback: Antipiratlagen förklarar krig mot barnfamiljerna « Christian Engström (pp)

  15. Pingback: Doktor Spinn » Bloggarkiv » Vad tycker kreatörerna själva om fildelning?

  16. Pingback: Rick Falkvinge (pp) » Antipiratlagen IPRED1: Rättssäkerhet och utpressning

  17. Pingback: Rick Falkvinge (pp) » Antipiratlagen IPRED1: Digitala analfabeter

  18. Pingback: Rick Falkvinge (pp) » Antipiratlagen IPRED1: operatörernas ansvar

  19. Pingback: Debatt 30/10 « Bitchslap Barbie

  20. Pingback: Rick Falkvinge (pp) » Antipiratlagen IPRED1: Identitet och teknikutveckling

  21. Pingback: Rick Falkvinge (pp) » Antipiratlagen IPRED1: Statens impartialitetsgaranti

  22. Pingback: Rick Falkvinge (pp) » Antipiratlagen IPRED1: Politiska svek

Lämna en kommentar